Dublin en wat daaraan vooraf ging - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu Dublin en wat daaraan vooraf ging - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu

Dublin en wat daaraan vooraf ging

Door: Tjarda

Blijf op de hoogte en volg Tjarda

20 April 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Goed, waar waren we gebleven? Oh ja, mn verjaardagsfeest hier.
Merel en ik (voornamelijk Merel want die kwam met het idee) hebben 's middags een pannenkoektaart gemaakt. Dat zijn een boel pannenkoeken met custard ertussen. Erg lekker moet ik zeggen. 's Avonds kwamen er ongeveer 10 internationals (waarvan een paar ook een taart hadden gemaakt; chocola met pindakaas, erg lekker) en nadat de taarten op waren gingen we in de taxi naar de Limelight. Helaas stond daar echt een rij van weet ik veel hoeveel mensen en dus besloten we om naar The Egg te gaan. Daar hebben we een aantal goedkope cocktails en wat shotjes naar binnengewerkt en in die staat meegedaan aan een quiz. Het begin ging best goed, maar later op de avond lukte het toch niet meer. (dit kwam volledig omdat we de antwoorden gewoon niet wisten, niet omdat we best wat hadden gedronken). Voordat de quiz was afgelopen zijn we maar naar huis gegaan en gaan slapen. Vond het een erg leuke verjaardag :)

De dag erna zijn Maaike, Merel en ik 's avonds naar de film gegaan, Fifty Dead Men Walking. Een indrukwekkende film over Martin McGartland. Martin was in de tijd dat The Troubles hier nogal groot waren een double-agent. Hij was EN heel belangrijk voor de IRA EN in dienst bij de Britten. Nou ja, natuurlijk wordt dat op een gegeven moment ontdekt en dan zit je echt niet veilig meer en je familie ook niet. Dit is dus allemaal echt gebeurt en hij is nog steeds op de vlucht voor de IRA. Erg goede film om te zien.

Donderdag hebben Maaike, Merel en ik een political cab tour gedaan. We zijn langs alle murals geweest aan beide kanten en langs de peaceline (wow wat een groot ding om in je achtertuin te hebben!) en naar de begraafplaats waar Bobby Sands en de andere hunger strikers begraven liggen. De gids vertelde ons vanalles en het was erg interessant om dit allemaal te horen.

Vrijdagochtend was het dan eindelijk zover: Maaike en ik gingen naar Dublin. na een busreis van drie uur kwamen we in Dublin aan om vervolgens de trein naar Skerries te pakken. Via mijn oom zijnw ein contact gekomen met mensen daar en die waren zo aardig dat we daar mochten overnachten. Toen we in Skerries kwamen stond Janine er al. Janine komt uit Zeeland, maar woont al 19 jaar in Ierland aangezien haar man Iers is. Onze eerste indruk was dat het een erg aardige vrouw was en dat is het ook, net zoals de rest van het gezin. Gerry haar man is net zo aardig en ze hebben twee geweldige kinderen, James van 10 en Oscar van 5.
We hebben voor het eten wat door Skerries gelopen met zn tweeen. Echt een mooi dorpje aan het water en het was geweldig weer, dus we hadden een mooi uitzicht.
Daarna hebben we gezamelijk gegeten en 's avonds Gladiator gekeken en heel wat af gepraat. Na de film waren we zo moe van de hele dag dat we maar op bed zijn gegaan. Damn wat een lekker bed! Veel beter dan het bed in ons eigen huisje en we hebben er serieus over nagedacht om het bed in onze koffer mee te nemen naar Belfast.

Zaterdag zijn we Dublin in geweest. Eerst naar Trinity College. Wat is dat ongelofelijk mooi, je zal er maar studeren. The Book of Kells gezien en daar verder rondgelopen. Het was echt heerlijk weer, dus buitenlopen was geen probleem.
Na Trinity zijn we naar Christchurch Cathedral gelopen. Nog zo'n ontzettend mooi gebouw en daarna hebben we Dublinia gedaan. Dat was een soort museum over Vikings, was ook tof om te zien.
Na Dublinia zijn we weer naar het centrum gelopen waar we allemaal brandweerauto's zagen. De brand zelf was niet echt te zien. Het zat in een schoorsteen, maar ik heb natuurlijk weer wat foto's gemaakt voor mijn lieve papa ;)
We hadden met Janine afgesproken dat we in het centrum gingen eten en nadat we een aantal restaurants voorbij waren gelopen omdat ze voor de goedkoopste en simpelste pizza al €15 vroegen, zijn we uiteindelijk wel in een pizzeria beland. De pizza was erg lekker, maar toen we wilden betalen, kwam ik erachter dat mn portemonee gestolen was. Achteraf gezien weten we ook wel hoe het is gebeurt. Er zat een vrouw aan het tafeltje achter ons, die ons aansprak of de tas die op die tafel stond van ons was en toen is ze aan die tafel gaan zitten en 2 minuten later was ze weer weg. Ik zat best in de stress, want mn ID en mn bankpassen zitten in die portemonnee, dus meteen mn ouders gebeld en alles stop gezet. Bij het politiebureau aangifte gedaan en veel meer kon er niet gedaan worden.
Eenmaal in Skerries het verhaal verteld aan Janine. Zij heeft Gerry toen gebeld, want die is detective en heeft gevraagd of ik verder nog iets kon doen, maar nee, ik moet naar de ambassade en die zit in Belfast en Dublin, dus het is handiger dat ik dat thuis in Belfast doe.

Zondag hebben we niet zo veel in Dublin gedaan. Veel rondgelopen en in het parkje gezeten bij St. Patrick's Cathedral aangezien het weer erg mooi weer was. Die wilden we ook nog van binnen zien, maar er was dienst, dus dat ging niet. Daarna nog een cadeautje gekocht voor Gerry en Janine en ook wat voor de kids omdat we toch een geweldig weekend hebben gehad bij hun. Die laatste avond bij Gerry en Janine gegeten als afsluiter van een tof weekend.

Vandaag zijn we weer naar Belfast gegaan en het voelt ook wel goed om weer thuis te zijn (ook al mis ik het bed in Skerries nu al!). Morgen ga ik naar de ambassade bellen en hopen dat ik een tijdelijk paspoort kan krijgen voordat ik terugvlieg, want hoe leuk het hier ook is, ik wil wel graag weer terug op 2 mei. Denk dat het een paar stressvolle dagen zullen worden, maar het komt vast goed. En anders moet ik maar in de koffer bij iemand. I'll keep you updated.

Foto's zijn er nog niet, dat komt nog.

• 20 April 2009 - 19:36

Mereltje:

Helaas ik heb slecht nieuws voor je.. je past niet meer in mijn koffer... sorry helaas!
    maar je komt gewoon terug hoor met ons op 2 mei!
    liefs mereltje

• 20 April 2009 - 19:53

Marriet:

Heej meid,
    das ff minder!Hopelijk wordt het snel opgelost..
    Gelukkig hebben jullie het wel heel erg naar jullie zin gehad in Dublin:)

Geniet nog maar van de laatste dagen/weken..
    X

• 20 April 2009 - 20:17

Mams Anneke:

Hey lieverd,
    Wat jammer dat er net 2 weken voor je terug komt zoiets vervelends is gebeurd. Dat er mensen zijn die daar hun beroep of sport van maken, grr.
    Maar gelukkig zijn er ook nog spontane gastvrije mensen zoals Janine en Gerry, die iemand die ze helemaal niet kennen zomaar gratis onderdak aanbieden.
    We rekenen er gewoon op dat je 2 mei met de rest meekomt....en anders komen je pap en ik nog wel een weekendje over, hah[grapje hoor]
    Liefs, Mam

• 21 April 2009 - 07:24

Rita:

Hey meissie,

Zit jij daar ff lekker in de zooi.En dat alleen omdat er weer eens iemand niet van een ander z'n spullen kan afblijven.Hoop echt voor je dat je het via de ambassade kunt oplossen en dat je gezellig met de rest op 2 mei terug komt.
    Wel fijn dat jullie een paar heerlijke dagen in Dublin hebben gehad.
    Dikke knuffel voor je en groetjes,Rita

• 24 April 2009 - 09:01

Jacqueline:

Lieve Tjar,

Nog maar een weekje en dan ben je alweer terug in dit kleine landje! Time flies. Geniet nog maar even van je laatste dagen in Belfast. Maar dat zal vast wel lukken!

Liefs Jacqueline, Theo, Lisa en Niek

• 24 April 2009 - 13:31

Linda:

hey tjar!

niceee..Dublin:D Hopelijk word dat mijn volgende bestemming..Love the Irish;) Damniezz, jullie gaan al over kleine week terug, time flies ey..Geniet nog maar ff volop van jullie laatste dagen!
    Liefs