City centre & Troubles - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu City centre & Troubles - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu

City centre & Troubles

Door: Tjarda

Blijf op de hoogte en volg Tjarda

05 Februari 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Nou, hier dan mijn tweede berichtje vanuit een ondergesneeuwd Belfast. Toen we vanochtend wakker werden, sneeuwde het en Jos (die de halve nacht wild was wezen stappen) zei dat het 's nachts ook al had gesneeuwd. Op dat soort momenten ben je blij dat het maar een minuut lopen is naar de uni!
Vandaag twee lessen gevolgd. Ik vind de lessen tot nu toe nog gemakkelijk te volgen. Irish Cultural Landscape gaat op dit moment over the legacy of St. Patrick (legende St. Patrick) en wordt erg leuk verteld. De vrouw die ons dit geeft, kan erg enthousiast vertellen dus ik let automatisch op, ook al was het vanochtend om 9 uur al! Een ander vak wat we vandaag voor het eerst hadden was Divided Societies. Sommige mensen zullen kunnen raden waar dit over gaat. Dit gaat namelijk over de verdeeldheid in Northern Ireland. Erg interessant, zeker omdat ik hier ook mijn research paper over wil gaan doen. De vrouw die die les gaf, was een ' beetje' ongeorganiseerd bezig, maar ik vond t wel leuk :)

Dat brengt me op een ander onderwerp. Gisteren zijn we naar het city centre gegaan, lopend. Dat was maar een half uurtje en het was mooi weer, dus dat viel mee. Onderweg, kwamen we echt vanalles tegen wat ons er toch maar weer eens aan deed herinneren dat The Troubles hier echt hebben afgespeeld. Onder andere kwamen we very impressive murals tegen. Dat zijn muurschilderingen met een boodschap. Deze gaan niet alleen over The Troubles van Northern Ireland, maar ook over andere politieke zaken in de wereld. Sommige murals zijn zo geweldig mooi, dat ik er best kippevel van kreeg. We kwamen daarna langs de Garden of Remembrance. Hier was een gedenksteen voor slachtoffers van The Troubles. best heftig om te zien dat sommige mensen die vermoord zijn jonger waren dan mij.
Toen ik daar zo liep over Falls Road, kreeg ik af en toe toch wel zo'n creepy feeling. Niet dat het nu nog gevaarlijk is, maar ergens heb ik toch nog het idee dat er een tijdbom zit in deze stad.

Maar goed, nu een wat vrolijker gedeelte. Eenmaal in het city centre zijn we eerst wat gaan eten en toen zagen we een dvd/cd winkel. Daar maar even naar binnen gehopt, omdat ik Laurens beloofd heb de dvd Michael Collins voor hem te kopen en ik ben er zelf ook wel erg nieuwsgierig naar, dus ik wil hem ook meteen zelf hebben. Maar ja, ondanks dat ze erg veel dvds/cds hadden, hadden ze die helaas niet, dus mijn zoektocht gaat door.
Wat me opviel, is dat alles vrij goedkoop is in vergelijking met Nederland. Zo ook boeken. Ik heb meteen maar de eerste drie delen van de Twilight series gekocht en 3 boeken over The Troubles voor mn master project!

Op de terugweg hebben we maar een black cab genomen terug naar ons gedeelte van de stad, erg goedkoop ook, dus pap & mam, als jullie komen, ik kom jullie wel ophalen hoor ;)

Nou, verder heb ik niet zoveel te melden, behalve dat ik toch errug blij ben met ons huisje. Het feestje bij de Amerikanen was namelijk in een heel erg klein en beschimmeld huisje en ze betalen ook nog meer huur dan wij ook nog!

Ik denk dat ik er nu maar weer even mee stop, het is al een vrij lang verhaal geworden namelijk.

Bedankt voor alle leuke reacties! Vind ik echt tof.

Cheers!

  • 05 Februari 2009 - 19:37

    Mams Anneke:

    daar hou ik je aan, samen in een cab, gezellig!
    Kan me voorstellen dat zoiets erg veel indruk maakt, lijkt me ook erg interresant.
    Knuffel

  • 05 Februari 2009 - 19:55

    Jacqueline:

    Leuk zo'n verhaal!! Is mij niet lang genoeg hoor, heerlijk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! Verbaast me alleen dat het wat goedkoper is dan in Nederland. Voor jou natuurlijk wel een meevaller!!! Liefs Jacqueline

  • 05 Februari 2009 - 20:24

    Jeltsje:

    Hey meid!

    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar! Klinkt erg indrukwekkend allemaal. Belfast stond niet bepaald op mijn lijstje met steden die ik nog wil bezoeken maar na jouw verhaal.... Het lijkt me toch wel interesting! Succes met je MP!

    XX

  • 05 Februari 2009 - 21:23

    Marianne.:

    hoi Meisje,

    Hier een klein berichtje van mij.
    Fijn dat je de lessen. (sorry college)als positief ervaart.
    Interesant om in een land te leven waar zoveel ellende is geweest en nog is.
    misschien kunnen jullie op je eigen manier meehelpen aan een stukje wederzijds begrip.
    je weet nooit waar een mens toe in staat is.

    xxx Marianne.

  • 06 Februari 2009 - 07:24

    Rita:

    Hoi Tjarda,

    Kan me voorstellen dat je nu heel veel indrukken opdoet en dat sommige gebieden je een creepy gevoel geven.
    En wees inderdaad maar blij met jullie huisje.In zweden hebben ze alleen maar een keukentafel met 4 keukenstoelen tot hun beschikking.
    Lekker dat het daar zo goedkoop is.Daar moet je wel van profiteren,Toch? :D:D
    alvast een fijne week-end daar met z'n allen.
    groetjes,Rita

  • 06 Februari 2009 - 07:42

    Bineke:

    He Tjarda

    Heb even je verhaal gelezen en ook de vorige natuurlijk, ben blij dat jullie huisje er goed en natuurlijk na jullie schoonmaakbeurt ook verzorgd uitziet.
    Dat de muurschilderingen er mooi en indrukwekkend zijn geloof ik graag we zullen vast wel foto,s van je zien.

    Groetjes Bineke

  • 06 Februari 2009 - 08:36

    Juul:

    Heey Tjar! Ik reageer ff hier voor alles in 1x! Ja ik ben idd blij dat mn MP goedgekeurd is. Heb de boeken besteld en er helemaal zin in. LiO is ook super, daar heb ik nog meer zin in! Lekker dichtbij met fietsen ook:D Anyway...ff over jou! Het klinkt heel mooi daar. Fijn dat de vakken wel meevallen en handig zijn voor je MP! Ben erg blij voor jullie dat t zo leuk is!

    xxx

  • 06 Februari 2009 - 20:35

    Evelien:

    hoi,

    leuk dat je het zo naar je zin hebt. Is wat hé, moet je dadelijk poetsen bij aankomst. Zal je volgende verhalen blijven volgen,
    groetjes Evelien

  • 06 Februari 2009 - 20:50

    Janny Kruiter:

    Lieve Tjarda,ik kijk uit naar een bericht van jouw.
    Fijn om dit op zo'n manier mee te krijgen.
    Fijn dat de eerste college's interessant zijn, wat een geschiedenis het dat stukje land.
    Geniet er van en een lieve groet, tante Janny

  • 06 Februari 2009 - 23:55

    Franky:

    Heey Tjar!

    Leuk om te elzen!
    En maar 1 minuut van de uni :O
    Oooooooh, da's best luxe hoor, haha.

    Zoals al gezegd is.. veel indrukken zo te lezen. Ben benieuwd naar de foto's.

    Have fun daar ;)

    Liefs,
    Frank

  • 07 Februari 2009 - 15:59

    Jurrie:

    Hallo Tjarda,
    Het is goed om je ervaringen te kunnen volgen, op deze manier.
    Het zal een indrukwekkende periode voor worden denk ik. Veel succes bij alles en plezier!
    Groeten,
    Linda en Jurrie

  • 07 Februari 2009 - 17:32

    Griëtte:

    Geweldig om te lezen! In gedachten ga ik helemaal met je mee! ;)
    Fijn dat je 't zo naar je zin hebt!
    Veel liefs uit Elst

  • 07 Februari 2009 - 21:53

    Eddy En Roelie:

    Hallo niggie, fijn dat je het naar je zin hebt!!
    Wij wachten nog eventjes op de foto's??
    En ligt er nog sneeuw?
    Hier gelukkig niet, ga morgen wandelen in Odoorn (25 km) dus eigenlijk wil ik het zonnetje er even bij maar ja daar heb ik ook niets over te zeggen.
    Wij wensen je alle goeds en wachten in spanning je volgend bericht af........
    lieve groet van ons

  • 08 Februari 2009 - 13:41

    Anna:

    Hiya Tjarda!

    Fijn dat jet naar je zin hebt hier! Bij ons is het ook zo practig, met sneeuw en alles... BEn je nog van paln om het uitgaansleven van Belfast te exploren? If so, let me know... Het lijkt me erg gezellig om es wat af te spreken.. Vanavond zitten we met zn allen in the Empire, een omgebouwde kerk waar vanavond een hele goeie band speelt...
    Ik heb geen idee hoe ver dat van jullie is, maar als je zin en tijd hebt....
    Groetjes Anna

  • 08 Februari 2009 - 20:14

    Marianne:

    Hoi Tjar,

    Alles Kids???????
    even een klein berichtje van mij.
    Ik neem aan dat je het beregoed naar je zin hebt.
    ik ben de hele dag aan het Tai Chién geweest.
    dus ik zit een beetje in de knoop.

    dag meisje,

    marianne.

  • 09 Februari 2009 - 03:19

    Rudy Veiga Da Palma:

    Hee Tjarda!

    Het klinkt alsof je al helemaal in je element zit. Have fun en doe de groeten aan je medereizigers.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjarda

3 maanden Belfast samen met Maaike, Merel en Jos. De 3 maanden gaan bol staan van: - nieuwe cultu(u)r(en) ontdekken - nieuwe mensen leren kennen - vakken volgen aan St. Mary's University - werken aan m'n masterproject - lol hebben

Actief sinds 19 Nov. 2008
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 16217

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: