Scotland - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu Scotland - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu

Scotland

Door: Tjarda

Blijf op de hoogte en volg Tjarda

21 Februari 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

So, I'm back home. In Belfast bedoel ik dan he! Hier komt mijn, waarschijnlijk erg lange, blog over Schotland.

Vrijdagochtend vertrokken Jos en ik dan met de black cabs (which we love very much by the way) naar het centrum om daar de bus naar de haven te nemen. We hadden de tickets al een week eerder gekocht en die waren echt ongelofelijk goedkoop £38 voor heen en terug naar Edinburgh met bus, boot en nog een keer bus. Ik kon dan ook niet echt geloven dat dat allemaal klopte, maar dat was dus wel zo. De bootreis duurde ongeveer twee uur, wat niet zo erg was, maar de busreis daarna duurde aardig wat langer. Vanaf Stranrear (Schotland) hebben we er vier uur over gedaan om eindelijk in Edinburgh aan te komen! Dat viel ons echt tegen, maar he, het was niet duur!
Nou, wat er allemaal in de bus is gebeurt, geen idee meer eigelijk, dus dat slaan we maar over.
Toen we uiteindelijk in Edinburgh waren, namen we een taxi naar ons eerste B&B. Wat een ongelofelijk mooi ding was dat! Een super groot huis met mooie kamers. De eigenaar was een hele vriendelijke man.
We hebben onze spullen letterlijk gedumpt om toen iets te vinden waar we konden eten. Dat is uiteindelijk een pizzeria geworden waar we echt belachelijk veel moesten betalen voor wel erg lekker eten.
Daarna zijn we de stad maar gaan verkennen. Damn! Wat is Edinburgh ontzettend mooi by night! Edinburgh castle is geweldig verlicht, net als de rest van de super mooie gebouwen. We zijn toen richting het kasteel gelopen en kwamen uit in een erg leuk steegje, The Royal Mile. Daar vonden we een barretje (The World's End) en omdat we toch wel dorst hadden, besloten we maar om 'even' iets te drinken. Nou, dat 'even' is iets langer geworden. We begonnen met een klein glas, wat uiteindelijk een pitcher is geworden: een groot glas waar 2 pint in kan, helemaal vol met een of ander drankje wat 'Loch Ness Monster' heette: erg lekker moet ik zeggen en na 2,5 van die dingen zag ik ook daadwerkelijk monsters! Er waren een aantal mensen die dachten dat Jos me dronken probeerde te voeren, maar goed. Het was erg gezellig en weer waren we erg blij met de black cabs!

De tweede dag hebben we Edinburgh castle bekeken. Wat een super mooi ding! Dat wil ik wel als huisje hebben, echt wel! ;) Je hebt ook een ontzettend mooi uitzicht als je daar bent over de hele stad en het is gewoon erg tof om daar rond te lopen.
Daarna zijn we maar eens aan het shoppen gegaan op The Royal Mile. En shoppen met Jos is ook daadwerkelijk kopen! Volgens mij heeft hij geld over ofzo, want we hebben aardig wat geld uitgegeven! Nou heeft hij 'iets' meer gekocht dan ik. Maar goed, daar is het vakantie voor, toch?
We hebben ook maar een city tour gedaan om te zien wat er verder allemaal nog was en toen kreeg Jos het in zn kop om die dag erna (zondag) maar een berg te gaan beklimmen. Goed, dat verhaal komt straks. 's Avonds hebben we meegedaan aan de Ghost Hunter Trail. Een 'spooktocht' door Edinburgh die onder de grond begint en op een kerkhof eindigd. De jongen/man (no idea hoe oud ie was) kon erg goed vertellen en Jos heeft nog met een zweep om zn benen gestaan omdat ie even werd omgetoverd tot Walter the Traitor King. Die kerel begon namelijk met het verhaal over Walter the Traitor en wilde even een jongen hebben om wat dingen te demonstreren: en de gelukkige was Jos :D
Na de Ghost Hunter Trail zijn we weer naar The World's End geweest om nog weer wat te drinken. Helaas geen Loch Ness Monster voor ons deze keer, hun voorraad was op... *schaam* Die pub was ons stamcafe voor die paar dagen, want we hadden er ook al gegeten 's avonds en een leuk gesprek gehad met een stel Amerikanen waar we eerst in het Nederlands over hadden lopen roddelen omdat die vrouw wel erg aan het zeuren was over wat voor gerecht ze wilde. Maar goed, het bleken erg leuke mensen te zijn die ook allebei teachers waren.

De derde dag hebben we dan een berg beklommen. Het klinkt erg ongeloofwaardig dat ik een berg heb beklommen, but I did. En hoe! Wat een pokke eind om te lopen zeg! Maar met veel geklaag/gezeur/gezeik van mijn kant (arme Jos) zijn we dan toch uiteindelijk bij de top gekomen en het was het ook meer dan waard. Wat een ongelofelijk mooi uitzicht hadden we over Edinburgh. Jos die dacht toen ineens Stranmillis te zien. Helaas is dit vrij onmogelijk, aangezien Stranmillis de teacher training school in Belfast is...beetje jammer, maar goed.
Ik vond het al een wonder dat ik nog niet gevallen was toen we naar boven klommen, maar gelukkig bleef het geen wonder. Ik ben daadwerkelijk drie keer gevallen op heel erg glad gras, en de laatste keer was zo erg dat ik nu nog steeds last heb van mn kont. Beetje jammer, maar niets aan te doen.
Na de berg hebben we de Edinburgh Dungeon bezocht. Wat heb ik gelachen op een gegeven moment en ook dit was gewoon weer erg leuk. Zat leuk in elkaar en de mensen die daar werkten deden het ook erg goed.
Na de Dungeon zijn we, ja alweer, in The World's End gaan eten en daarna daar wat gedronken. Weer een stel Engelsen ontmoet, erg gezellige mensen. Hebben geloof ik wel 2 uur met die mensen gepraat en daarna maar besloten om naar het B&B te gaan.

Nou, dit was Edinburgh. Daarna, die maandag, gingen we naar Drumnadrochit. Een klein dorpje vlakbij Inverness (Loch Ness). De treinreis daarheen duurde best lang, maar we hebben ons vermaakt met lezen en een geweldig uitzicht! De highlands zijn zo ontzettend mooi en ik kan er echt geen genoeg van krijgen.
Vanuit Inverness zijn we met de bus en lopend naar ons B&B gegaan. De vrouw van het B&B was een erg lieve vrouw en enthousiast ook. De B&B zelf was vrij bloemig, roze en groen. Echt een standaard beeld van een Brits B&B, maar het was goed voor elkaar. We zijn er achter gekomen dat er niet veel te doen is in Inverness om maandagavond en zijn ook vrij snel weer naar ons B&B gegaan. De volgende dag, dachten we dat we maar even een boottocht over Loch Ness gingen maken, maar dit ging helaas niet door, aangezien het niet het juiste seizoen was. Toen besloten we maar naar Urquhart Castle te lopen. Dat was 2 mile, dus dat viel nog mee. Weer hadden we een stunning view en damn wat is dat een tof kasteel. Eigelijk is het een ruine, maar het ziet er gewoon geweldig uit en je hebt een super uitzicht over Loch Ness! Dat meer is echt groot. Niet zoals wij een meer zijn gewend, maar daadwerkelijk groot! We hebben een poos rond gelopen daar en veel foto's gemaakt (nou ja, ik heb veel foto's gemaakt) en we besloten om daarna maar met de bus weer terug te gaan naar Inverness. Want om nou weer een stuk te lopen, daar hadden onze voeten niet zo heel veel zin in. Inverness is best een leuk stadje, maar het was maar goed dat we er niet lang bleven. Het is nogal een stukje kleiner dan Edinburgh. In Inverness heeft Jos nog maar een koffer erbij gekocht (een kleintje, dat wel) omdat we al best veel spullen hadden.

Woensdagochtend zijn we richting Glasgow vertrokken. We kwamen daar tegen 12 uur aan en nou ja, het is dat we de B&B besproken hadden. het was niet bepaald een hartelijk welkom. De vrouw mompelde wat korte instructies, gaf ons de sleutel en verdween weer. Met de metro zijn we naar het centrum gegaan en omdat we Edinburgh en Inverness gewend waren, viel ons dit in eerste instantie best tegen. Het gedeelte wat wij van Glasgow gezien hebben was best grauw en grijs. Het was niet zoals Edinburgh. We hebben de city tour gedaan en toen zijn we wel langs wat ontzettend mooie gebouwen gekomen, dat zeker weten, maar het was gewoon erg anders dan Edinburgh. De Univeristy en City Hall zijn echt ontzettend mooi! Wauw, zo'n University wil ik ook wel!
's Avonds hebben we gegeten in een restaurant/club achtig iets waar we ook nog wat gedronken hebben. Ik heb nog nooit zo gelachen die avond. Er waren drie mannen die ook wat gingen drinken en een van die mannen ging aan de bar wat bestellen om vervolgens erg ritmisch op de muziek heen en weer te gaan. Nou, daar is niet veel mis mee, maar het grappigste was, dat alleen zn kont bewoog en de rest stond stil. Hij was nogal relnichterig, om het zo even uit te drukken. Ik heb er wel erg veel lol om gehad, dus het was toch een geslaagde avond.
De tweede dag in Glasgow zijn we nog een keer met de city tour geweest en zijn we uitgestapt bij de People's Palace. Een erg mooi gebouw, maar van de binnenkant helaas wat minder boeiend. Ook zijn we naar het Lighthouse geweest, waar we over de stad uit konden kijken en dan zie je pas echt het verschil met Edinburgh. Glasgow is echt grijzer, moderner.
De mensen zijn wel ontzettend vriendelijk, maar dat zijn ze overal in Schotland. Ze zeggen overal 'thank you' bij en ze zijn gewoon erg sociaal. De laatste avond in Glasgow hebben we erg lekker gegeten in een pizzeria en toen besloten we dat we 's ochtends weer naar Edinburgh zouden gaan, onze bus vertrok ook weer vanaf Edinburgh, maar dat was pas om kwart voor 3.

Om 10 uur 's ochtends kwamen we aan in Edinburgh en hebben we nog een heuvel beklommen, omdat daar een paar leuke gebouwtjes stonden. Daarna hebben we, hoe voorspelbaar, nog gegeten in The World's End, om vervolgens naar het busstation te gaan en aan de reis terug te beginnen. In de bus zaten we achter een vrouw met een kindje. Het jongetje vond ons erg interessant en bleef ons maar aankijken en lachen. De busreis ging iets sneller dan verwacht en ook de boot ging naar mijn idee net iets sneller.
Om half 11 waren we weer thuis en werden we vrolijk en erg liefdevol ontvangen door onze huisgenootjes ;)

Eenmaal in de kamer aangekomen, lagen daar drie kaartjes op mij te wachten: een van Henriet, Edwin & Teun, een van Hendri & Marianne, en een kaartje van Sjoerd! Echt ontzettend lief van jullie en ik vind het erg leuk :D En toen ik vanochtend door de gang liep, lag daar nog een kaartje: van mijn lieve ouders :D

Goed, dit was het verhaal. Mijn volgende blog zal niet zo lang zijn, don't worry. Na het weekend, zet ik wat foto's op de site, daar heb ik nu niet veel tijd meer voor, aangezien de school om 13.00 sluit.





  • 21 Februari 2009 - 11:37

    Moniek:

    Sounds like an amazing adventure! Echt onwijs gaaf dat jullie zo naar Schotland zijn geweest. Je was maar een paar uur van mij vandaan :). Nog maar 2 weekjes en dan kom ik eraan!
    xxx Mo

  • 21 Februari 2009 - 11:39

    Maaike:

    'Lang' ? hoezo lang ;)


  • 21 Februari 2009 - 12:10

    Mams Anneke:

    Wat een verhaal, kind je moet schrijfster worden.
    Wat fijn dat jullie zo genoten hebben. Ik moet het eerst laten bezinken voordat ik een reactie geef.

  • 21 Februari 2009 - 12:28

    Jacqueline & De Rest:

    Hoi Tjar,

    Wat een belevenis!!!Je hebt een leuke week gehad lees ik! Binnenkort meer post: ons kaartje komt ook deze week, heb het gisteren op de post gedaan.

    Liefs Jacqueline en de rest van de familie

  • 21 Februari 2009 - 12:35

    Nog Een Keer Mam:

    Typisch Tjarda dacht ik toen ik je verhaal las: veel zien en praten met mensen die je ontmoet. En dat Jos je de berg op heeft gekregen...applausse.
    Als ik jullie beide verhalen lees heb ik wel het idee dat je dezelfde dingen leuk vind, dus wat dat betreft goeie reismaatjes! ben benieuwd naar de foto's. Krijg het idee dat wij als ouders niet te veel in onze koffer moeten doen als we komen, zodat we heel wat spullen van jullie mee terug kunnen nemen [ha ha]. liefs mam

  • 21 Februari 2009 - 13:40

    Herman:

    Hoi Tjarda,

    wat een leuk verslag, de manier waarop je het schrijft blijft boeien!
    De opmerking van je moeder is juist.

    Groetjes,herman.

  • 21 Februari 2009 - 14:29

    Henriet:

    Hoi nichtje,

    Leuk om weer je verhaal te lezen! Je schrijft erg mooi. Fijn weekend.

    Liefs Henriet & mannen

  • 21 Februari 2009 - 14:58

    :

    Misschien toch nog goed dat 'het lot' je uit Glasgow gehouden heeft als ik het zo lees ;)

    Ik ben jaloers op je dat je zo vaak in dungeons geweest bent!

  • 21 Februari 2009 - 21:26

    Bineke:

    Dus Nessy heeft je niet te pakken genomen. Prachtig he de Highlands en Edinburg echt een kijkje waard verheug me op je foto,s Als je er zo op uit gaat beleef je nog wat en krijg heel veel te zien. Tot je volgend verslag maar weer.

    Groeten uit Oostwold
    Bineke

  • 22 Februari 2009 - 16:16

    TinyWentink:

    Hoi Tjarda, wat leuk om je verslag te lezen, het is genieten zoals ik zie en je past je goed aan wat betreft het bezoek aan de pub en het alcohol gebruik.Geniet maar lekker, lieve groeten, tante Tiny.

  • 22 Februari 2009 - 20:02

    Ineke:

    Hoi , hoi,
    Leuke blog Tjarda en don't worry hij is helemaal niet te lang.Jij schrijft zo boeiend dat hij nooit te lang zal zijn.
    Wacht met smart op de foto's dan wordt mijn beeld van jouw uitstapje nog completer.
    Blijf vooral genieten!!
    liefs Ineke

  • 23 Februari 2009 - 19:06

    Mams Anneke:

    Mooooooie foto´s

    Maar waar sta jij?
    Je bent er toch wel geweest hé?

  • 23 Februari 2009 - 19:07

    Tjarda:

    Ja, ik ben er wel geweest ja, haha! De omgeving was veel interessanter dan ik

  • 24 Februari 2009 - 14:57

    Rita:

    Meis, ik heb genoten van je verhaal maar zeker van al die prachtige foto's.
    Ben nu al weer benieuwd naar je volgende belevenissen.
    Go girl, enjoy and have fun.:D

    XXXXRita

  • 24 Februari 2009 - 19:22

    Jeltsje:

    Hey Tjar!

    Klinkt echt als een geweldige trip! verbazend dat je een berg beklommen hebt! Haha. Fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben.

    XX
    Jeltsje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjarda

3 maanden Belfast samen met Maaike, Merel en Jos. De 3 maanden gaan bol staan van: - nieuwe cultu(u)r(en) ontdekken - nieuwe mensen leren kennen - vakken volgen aan St. Mary's University - werken aan m'n masterproject - lol hebben

Actief sinds 19 Nov. 2008
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 16217

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: