Sightseeing, Belfast Castle - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu Sightseeing, Belfast Castle - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu

Sightseeing, Belfast Castle

Door: Tjarda

Blijf op de hoogte en volg Tjarda

04 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Nou, het wordt maar weer eens tijd voor een 'korte' update.
Zaterdag is Kj gekomen, Maaike's vriend. Die dag hebben Merel, Jos en ik maar even weer een schoonmaak gehouden, want dat was al weer een poosje geleden. 's Avonds hadden Merel, Jos en ik gepland om eens naar Robinsons te gaan. We hadden gehoord dat dat wel een leuke pub was, alleen toen we daar kwamen draaiden ze 'Daar in dat kleine cafe aan de haven' in het Engels... We zijn maar weer weggegaan om daarna naar de bar daarnaast te gaan: The Crown Bar. Hier was alleen totaal geen muziek. Beetje jammer. We hebbent oen maar besloten om weer naar Maddens Bar te gaan. Daar was het vrij druk, maar we konden nog ergens zitten en er was weer Ierse live muziek, dus we hebben ons wel vermaakt met z'n 3en. Daarna zijn we weer heel fout naar de kebabzaak gegaan waar we weer heerlijk fout hebben lopen eten (Merel en ik geen kebab dan, maar het idee).

Zondag zijn we voor het eerst dat we hier zijn maar eens met een sightseeing bus gegaan. Wat wel ontzettend leuk was, want we hebben gedeeltes van de stad gezien, die we nog nooit gezien hadden. We hadden een leuke tourguide die veel wist te vertellen over de geschiedenis en ook een aantal leuke feitjes had. Zo zijn sommige studentenhuizen hier verkocht voor £1 miljoen, waarop Jos met een vrij hoog stemmetje ongelovig vroeg: 1 miljoen? Onze tourguide moest erg lachen daarom. Verder zijn we langs Queens University gereden, wat een supermooi gebouw is dat! Ook zijn we langs een peaceline gereden. Een peaceline is een scheidingsmuur tussen een protestante en een katholieke wijk/straat. Er staat een peaceline tussen Falls Road (waar onze University aan zit) en Shankill Road. Onze tour guide wist hier erg goed over te vertellen. je ziet ook meteen het verschil, want op Shankill (Protestant) zie je natuurlijk veel protestante murals over de Britse koningin en het Britse leger en op Falls (katholiek) zijn veel katholieke murals over leden van de IRA.
Ook zijn we langs de haven gereden waar de Titanic is gemaakt en zijn we bij het parlementsgebouw van Noord-Ierland geweest. Dat is echt een supermooi gebouw en het is groter dan het witte huis in Amerika.
Halverwege de tour begon het ongelofelijk hard te regenen, gelukkig zaten we boven, maar wel droog. Er waren een paar die-hards die rustig in de regen bleven zitten en op het moment dat het droog was, gingen ze naar binnen... right...

Maandag hebben we niet veel gedaan. Maaike en Kj zijn naar het winkelcentrum gegaan en 's avonds hadden we Irish Film Studies. Deze keer hebben we In The Name Of The Father gekeken. Dat is echt een aanrader. Een supermooie film. Gaat over vier jongeren, twee uit Belfast en twee uit London die ten onrechte beschuldigd worden van het laten ontploffen van een bom. Hiervoor worden ze in de cel gezet, terwijl de Britten wel weten wie het heeft gedaan. Erg aangrijpend verhaal. Als je het volledige verhaal wil, moet je even op deze link klikken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Guildford_Four_en_Maguire_Seven
De film is zo ontzettend mooi gedaan en ook erg ontroerend op bepaalde momenten.

Dinsdag zijn we, ndat we een uurtje les hadden gehad, met z'n vijven naar Belfast Castle gegaan. Eerst met de bus naar een bepaald punt en vanaf daar ongeveer 20 minuten naar boven gelopen om bij Belfast Castle te komen. Een erg mooi kasteel wat nu als hotel gebruikt wordt. (foto's volgen nog) Op de muur bij Belfast Castle stond dat er 9 katten te vinden waren in de tuin van het kasteel, dus die hebben we maar gezocht en ze zijn gevonden. Ze waren in bankjes verwerkt, als beelden in de tuin en als een mozaik. Het was een beetje aan het regenen, maar niet heel erg, dus we besloten om nog verder omhoog te lopen en een bepaalde route te volgen. Het waren vrij modderige paden en op een gegeven moment wilde Merel het liefst terug naar beneden. Nou, het is niet echt tof om in je eentje weer naar beneden te moeten en aangezien de andere drie echt heel graag naar boven wilden, ben ik met Merel weer naar beneden gegaan. Toen we beneden waren, waren mijn schoenen en sokken echt doorweekt en we hebben maar besloten eerst de taxi naar huis te nemen. In de taxi hebben we ongelofelijk veel lol gehad. Ik merkte op dat de Ieren veel meer een 'sh'-klank hebben dan de Engelsen, die een 'normale' 's'-klank hebben. Dit deed ons denken aan een plaatje die we hadden gezien van Sean Connory die zegt 'I'm the only one who can wear a skirt and still look sexy' Voor degenen die Sean Connory kennen van films, weten dat hij geen 's'-klank maar een 'ssh'-klank heeft. Waardoor de zin als volgt werd: I'm the only one who can wear a sshkirt and sshtill look sshexy. Er zaten twee Ierse jongens tegenover ons die vroegen of we happy-pills hadden gehad, omdat we zo ongelofelijk in een deuk lagen. De enige logische verklaring die ik op dat moment kon geven was, dat we Nederlanders zijn. (mensen denken nogal in de zin van: Nederlanders = wiet en ja, dan ben je meestal vrolijk) De jongen zei daarop dan ook dat er verder geen andere verklaring nodig was, hehe!

Nou goed, nadat we ons hadden omgekleed en droge sokken en schoenen hadden zijn we weer naar het centrum gegaan om bij de Starbucks even wat te drinken en een taartje te eten. Erg lekker was dat!
Toen zijn we maar weer naar huis gegaan om de verhalen van Jos, Maaike en Kj te horen die ook als drie verzopen katten van de berg terug waren gekomen. De foto's die ik heb gezien waren wel erg mooi, maar wat een glibberig pad! Ik was denk ik wel tien keer uitgegleden op hetzelfde stukje...

Vandaag hadden we eigelijk twee uur les, maar dat viel uit, dus daarom besloot ik nu alvast een blog te schrijven, want ondanks dat ik heb gezegd dat het een 'korte' update zou worden, is het toch wel weer erg lang geworden...

Tot de volgende keer :D

• 04 Maart 2009 - 10:35

Mams Anneke:

Weer genoeg nieuws voor een mooi verhaal. en volgens mij kun jij niet "kort"vertellen, als ik aan de verhalen thuis denk.
    Liefs

• 04 Maart 2009 - 10:37

Rudy:

Altijd leuk als er een les uitvalt, dan kunnen wij ook meegenieten!

• 04 Maart 2009 - 11:06

Mams Anneke:

nog een keer met mij.
    Lijkt me ook wel wat zo'n tour.

• 04 Maart 2009 - 11:17

Rita:

Jij en kort vertellen passen volgens mij echt niet bij elkaar hoor.Maar
    ik vind het heerlijk om alles te lezen dus blijf maar lekker door gaan met deze "korte"blogjes hihihi.
    Volgens mij heb je zo straks een hint gekregen van je moeder, dat wordt dezelfde bus en tour nemen met je ouders straks.
    Ach, en zo'n ramp lijkt het me niet als er lessen uit vallen.Jullie vermaken je toch wel.

groetjes,Rita

• 05 Maart 2009 - 07:43

Bineke:

Als ik je zo hoor moet ik daar ook vast nog een keer naar toe goed voor de culturele ontwikkeling en nadien in een gezellige pub lijkt mij ook niet verkeerd.
    groetjes Bineke

• 05 Maart 2009 - 14:35

Frank:

Hi Tjar,

Leuk om te lezen.
    Lijkt me mooi om te zien zo'n kasteel.

Enne.. vind Sonja die taart wel goed? :-O

Miss you,

Frank

• 05 Maart 2009 - 18:59

Juul:

Wat cultureel verantwoord allemaal weer. Alleen die Starbucks en Kebab....;) Maar jullie hebben het wel leuk volgens mij, das het belangrijkste!
    xxx

• 05 Maart 2009 - 19:27

Kristien:

Hey Tjar!

Wat hebben jullie weer veel gezien, wat leuk zo'n sightseeing bus:)

• 06 Maart 2009 - 11:20

Laurens:

Hahahaha, Belfast Castle is cool :P
    I assume you took an number of fantastic pictures there - I know I have.

And I'm afraid I'm gonna have to correct you on something. Sean Connery does Not say English words in a typical way nor does he say any letters in a funny English way:
    Sean Connery speaks Sean Connery. And Sean Connery is the only one who is able to, and allowed to speak it. Class dismissed.

[In our next class we shall discuss How Chuck Norris and Sean Connery once walked into a bar and how the bar collapsed, due to it not being able to handle that much awesome.]

• 06 Maart 2009 - 11:23

Laurens Again:

Did I mention how my parents even remember it being on the news when the Guildford Four (from int he name of the father) were released? Maybe your parents might too.

• 06 Maart 2009 - 22:32

Albert:

Best one and only Laurens, if you need the rememberence of your parents for the release of the Guildford Four, you are still very young. (This is a compliment.)