(London)Derry - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu (London)Derry - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu

(London)Derry

Door: Tjarda

Blijf op de hoogte en volg Tjarda

07 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Gister zijn Maaike, Kj, Jos, Merel en ik naar (London)Derry geweest. Hier heeft Bloody Sunday plaatsgevonden op 30 januari 1972. Hierbij zijn, tijdens een demonstratie voor burgerrechten zijn 14 jongens/mannen doodgeschoten door Britse paratroopers, terwijl de 14 jongens/mannen geen wapens hadden.
Twee weken terug hadden we de film 'Bloody Sunday' gezien, en het leek ons interessant om naar de plaats te gaan waar het zich heeft afgespeeld.

Gisterochtend zijn we dan met z'n vijven naar het busstation gegaan en een ticket gekocht richting Derry. De busreis duurde 1.40 uur, dus we dachten dat het leuk zou zijn om vooraan te zitten (bovenin), zodat we nog wat konden zien...helaas...het hele raam ging beslaan,aangezien het nogal regende op de heenreis (en toen we in Derry waren ook nog wel wat) dus van het uitzicht voor ons hebben we niet veel meegekregen, en om nou de hele tijd opzij te kijken, daar krijg je zo'n last van je nek van!

Eenmaal in Derry aangekomen zijn we naar het tourist information gelopen om daar te vragen waar we het meeste van de geschiedenis zouden zien. De vrouw wees ons aan waar we heen moesten en nadat we wat gegeten hadden (nou ja, Maaike, Kj, Merel en ik hadden gewoon een broodje oid, Jos die had twee broodjes en taart, hoe hij het naar binnen krijgt, geen idee :P) zijn we die kant opgelopen.

We wisten meteen dat we in het goede gedeelte zaten, want we zagen de bekende 'You are now entering free Derry' mural staan. Toen we om ons heen keken, zagen we overal murals en, aangezien mijn Master Project hier over gaat, heb ik hier allemaal foto's van gemaakt. Je kon erg goed merken dat je in een katholieke wijk zat, want zelfs de lantarenpalen waren in de kleuren van de Ierse vlag geschilderd.
Nadat we de meeste murals hadden gehad, zijn we naar het museum over Bloody Sunday gegaan. De man die dit museum heeft opgezet is zijn broer verloren tijdens Bloody Sunday en gaf eerst een korte introductie. Het museum bestond uit het verhaal dat vooraf ging aan Bloody Sunday en uit het verhaal van Bloody Sunday zelf, met videomateriaal van iemand die de parade heeft opgenomen en tijdens die dag om het leven is gekomen en ook waren er kledingstukken van de mensen die omgekomen zijn tijdens Bloody Sunday. Wat me nog wel het meeste kippevel gaf, waren de geluiden. Door het hele museum heen, speelden ze namelijk de geluiden af van de protestmars in 1972, en ook het geschreeuw van de mensen als er schoten worden gelost door de Britten. De geluiden zijn gewoon echt en de angst die die mensen hadden is zo duidelijk te horen dat het echt beangstigend is. Aan het eind van het museum hing een brief die was geschreven door een aantal Britse paratroopers aan een gezin uit Noord-Ierland die iemand hadden verloren tijdens Bloody Sunday. Het zou leuk zijn geweest als dit een excuusbrief was geweest, dit was helaas niet het geval. De brief was gewoon een asociaal geval van een stelletje Britten die zichzelf ongelofelijk stoer (en waarschijnlijk ook grappig) vonden. In de brief stond namelijk dat die jongen het verdiend had dat hij vermoord was en dat ze hoopten dat hij in de hel ging wegrotten. Als de familie problemen had met hun aanwezigheid in Derry, dan moesten ze maar verhuizen. Het was een ontzettend schokkende brief om te lezen, en laf ook, want degenen die dit hebben geschreven, hebben in plaats van hun namen, getekend met 'Your enemies'. Ik werd zo ontzettend kwaad van die brief en ik kan me niet voorstellen dat je zoiets doet. Echt te belachelijk voor woorden.

Na het museum zijn we nog naar een aantal monumenten gelopen. Eentje daarvan had een prachtig beeld van een duif in een hand met prikkeldraad er omheen. Ik vond het tenminste een mooi symbool.

Nadat we de monumenten en murals hadden gezien, hebben we in een pub nog wat gegeten en daarna de bus terug genomen naar Belfast.
Al met al was het een aangrijpende, maar wel een erg interessante dag.

Foto's van de murals etc staan weer op mijn site: http://picasaweb.google.co.uk/t.kruiter/

  • 07 Maart 2009 - 10:34

    Emma:

    Wow, wat heftig. Die brief maakt me gewoon een beetje misselijk hier :S Hoe druf je zoiets lafs te doen en dan ook nog beweren dat de slachtoffers degene zijn die naar de hel gaan :')

    Ik ga nu je foto's bekijken! Ik ben erg benieuwd :D

  • 07 Maart 2009 - 10:39

    Emma:

    Wow, wat heftig. Die brief maakt me gewoon een beetje misselijk hier :S Hoe druf je zoiets lafs te doen en dan ook nog beweren dat de slachtoffers degene zijn die naar de hel gaan :')

    Ik ga nu je foto's bekijken! Ik ben erg benieuwd :D

  • 07 Maart 2009 - 10:41

    Mams Anneke:

    heb maar 1 woord:
    Indrukwekkend verhaal.
    Kan me voorstellen dat het je aan gegrepen heeft.
    Bekijk de foto's later ga eerst weer werken.
    Liefs

  • 07 Maart 2009 - 19:35

    Ineke:

    Nou , nou ,wat een verhaal zeg!
    Onbegrijpelijk wat mensen elkaar toch aan kunnen doen!

  • 08 Maart 2009 - 13:14

    Joyce:

    zoo zo wat een verhalen zeg!

    Have funn !
    en wanneer kom je weer thuis ?:)

    liefs, Joyce V

  • 08 Maart 2009 - 16:02

    Bineke:

    Heb net je verhaal gelezen heftig kan begrijpen dat zoiets indrukt maakt. Heb ook je foto's nog even bekeken maar ga nu eerst naar musical repetitie.

    liefs Bineke

  • 09 Maart 2009 - 19:10

    Marianne:

    Hoi tjar,

    Het gaat prima daar in Ierland!!!!!!
    De foto's worden ook beter. ik werd al dronken als ik naar die bier flessen keek.
    en dat voor iemand van de blauwe knoop!
    tjarda, ik mag je bedanken voor de mooie kaart. Oma was erg blij.

    liefs,

    Marianne.

  • 10 Maart 2009 - 15:50

    Hilda:

    Hallo Tjarda,
    Wat een indrukwekkend verhaal,
    groeten oom Folly,tante Jantje,Afiena,Jan, Hilda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjarda

3 maanden Belfast samen met Maaike, Merel en Jos. De 3 maanden gaan bol staan van: - nieuwe cultu(u)r(en) ontdekken - nieuwe mensen leren kennen - vakken volgen aan St. Mary's University - werken aan m'n masterproject - lol hebben

Actief sinds 19 Nov. 2008
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 16217

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: