Protestmars - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu Protestmars - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu

Protestmars

Door: Tjarda

Blijf op de hoogte en volg Tjarda

12 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Zoals ik in mijn vorige blog al heb verteld, zijn er afgelopen week 2 aanslagen gepleegd op Britten waarbij drie mensen om het leven zijn gekomen. Hiervoor was gister een protestmars. Nadat we een een poosje hadden nagedacht of we hier heen zouden gaan, dachten we dat het wel goed zou zijn om dit te doen en zoiets maken we waarschijnlijk (hopelijk!) niet weer mee hier, dus gister om 13.00 stonden wij te midden van een mensenmassa te luisteren naar twee speeches die vertelden dat dit toch niet meer kon en dat de reactie van de mensen door met zo veel mensen hier te staan ook aangeeft dat het niet meer mag gebeuren.
Na een minuut stilte voor de drie slachtoffers speelde een man een paar liedjes op de doedelzak. Dat gaf wel een erg mooi effect aan het geheel.

Na de eerste speech ging de helft van de menigte al weg. Dat was best raar om te zien, maar het leek net alsof iedereen opgelucht was dat ze weg konden. Eigelijk geen raar idee, want ja, er is altijd een mogelijkheid (vooral bij dit soort dingen) dat er iemand in het publiek staat met niet helemaal oprechte bedoelingen en die dan het vuur opent op het publiek.
Gelukkig is dit niet gebeurt. Het was een kort maar krachtige bijeenkomst en veel meer kan ik er ook niet over zeggen eigelijk.

Het enige wat je wel erg goed merkte is de sfeer. Voor en tijdens de speeches was de sfeer erg gespannen. Overal waren politiemannen, brandweerlui etc aanwezig en de mensen die bij de bijeenkomst waren, waren ongelofelijk gespannen. Nadat het afgelopen was, ging iedereen echt snel weg, maar merkte je dat het een stuk meer ontspannen was.

Na de bijeenkomst zijn we nog even helemaal naar voren gelopen en daarvoor moesten we achter 20 videocamera's langs van verschillende tvstations (dus we zijn nu beroemd :P) en daarna zijn we maar naar huis gegaan.

Hier een filmpje van de protestmars. Er zijn ook genoeg te vinden op andere sites, maar dit geeft ook een indruk.

Jos ging 's avonds met een aantal anderen voetbal kijken en Merel, Maaike en ik hebben een aantal spelletjes gedaan. Toen Jos weer thuis kwam zei hij dat er een straat verder op een politieman met een geweer stond... dat was nou ook niet echt leuk nieuws om te horen.

Goed, om af te sluiten met wat leuker nieuws: ik heb eindelijk het kaartje van de musicalgroep gekregen. Heeft er ongelofelijk lang over gedaan om Belfast te bereiken, maar hij is er nu: dank jullie! Erg leuk :)

Foto's van de protestmars staan weer op: http://picasaweb.google.co.uk/t.kruiter

• 12 Maart 2009 - 20:56

Mams Anneke:

Gelukkig is alles in goede rust verlopen, zoals het ook hoort natuurlijk, maarja er zijn nu eenmaal rare mensen en je weet maar nooit. Ik denk dat die politieman er staat ter bescherming van alle buitenlandse studenten[grapje].

• 12 Maart 2009 - 22:11

Marianne.:

Mams heeft groot gelijk.
    gelukkig ging alles goed.\
    maar ik zie wel de jeugdige overmoed. heb ik ook last van gehad!!

liefs,

Marianne.

• 13 Maart 2009 - 01:05

Ramnajarn:

like I said before today. Don't get killed and please come back in mostly one peace.

Hope you'll be fine!

ta ta,

ramnajarn.

ps. why does the e-mail say "portestmarch"?

• 13 Maart 2009 - 08:31

Rudy:

Wel heel bijzonder om zoiets mee te maken.