St. Paddy's & afscheid van Moniek - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu St. Paddy's & afscheid van Moniek - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Tjarda Kruiter - WaarBenJij.nu

St. Paddy's & afscheid van Moniek

Door: Tjarda

Blijf op de hoogte en volg Tjarda

19 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Nou, afgelopen dinsdag was het dan eindelijk zo ver! St. Patrick's Day 2009! We hadden met een aantal internationals afgesproken om 11 uur 's ochtends en we zouden dan richting het centrum lopen. Als 'touristen' vonden we dat we natuurlijk helemaal in het groen moesten en dat is ons ook prima gelukt (zie foto's).
Met een stuk of 15 studenten liepen we richting het centrum. Nou, dat hebben we geweten: allemaal toeterende en wijzende mensen. Zelfs de politie (waarvan er veel rond liep) vond ons erg grappig.

Eenmaal in het centrum gingen we een goed plekje opzoeken om de parade te zien die om 12 uur zou beginnen. We waren best op tijd, maar als je wat wil zien, dan mocht dat ook wel.
Toen we een poosje daar stonden, kwam er ineens een fotograaf op ons af van een of andere krant, dat hij ons wel even op de foto wilde zetten. Nou ja, ok, prima, dat mag best. Toen we even later rond keken, bleek dat we door ontzettend veel fotografen op de foto werden gezet! We vielen blijkbaar erg op met zn allen in het groen! Op een gegeven moment stonden er zelfs 10 immens grote camera's voor ons, allemaal foto's te nemen van ons. En wij maar denken dat de parade de grootste attractie was... Het was wel erg grappig om dat zo mee te maken, maar na een poosje raakte ik er wel zat van, vooral toen er een tv camera op 10 cm afstand me stond te filmen...fijn!

Maar toen begon het dan toch echt eindelijk: de parade. Allemaal mensen in vrolijke kostuums, mooie wagens etc. Kleine kinderen als cheerleaders, een groep met allemaal bodhrans, een groep in Schotse kilt en ga zo maar door. Het is wel wat te vergelijken met carnaval, denk ik. Het was echt heel gezellig, maar helaas veel te snel afgelopen. We kregen nog het idee om er gewoon achteraan te lopen, we pasten er best tussen, maar we besloten toch maar om even een broodje te gaan eten en daarna de rest van de groep op te zoeken die al in de pub zat (sinds het begin van de parade al ja!)

Na een poosje in de pub gezeten te hebben, zijn we met zn allen richting Queen's University gelopen om te kijken of daar nog wat was. Dat viel een beetje tegen, dus we zijn maar doorgelopen naar een andere pub. Die hebben we dan ook gevonden en daar hebben we een aantal uur gezeten. Merel, Sjoerd en Moniek waren al naar huis gegaan, maar Maaike, Jos en ik hebben een poos met de andere studenten in The Hill gezeten. Na een paar uur besloten Maaike en ik naar huis te gaan, om Moniek, Merel en Sjoerd op te halen en naar de Red Devil te gaan. We hebben toen een taxi genomen en die zei dat er allemaal rellen waren bij Queen's (dat lazen we die dag daarna ook in de krant, maar verder is het vrij rustig gebleven hier). We hebben toen een poosje thuis gezeten en zijn tegen half 7 richting de Red Devil gelopen waar de rest ook was.
Maaike en ik zagen een vlag van St. Patrick's Day in de pub hangen, dus wij naar de barman toe met onze puppy-ogen om te vragen of we die vlag wel mochten hebben. Dat was wel ok, maar dan moesten we later even terug komen. Nou, dat was prima. Toen we een aantal uur in de Red Devil hadden gezeten, kregen Maaike en ik door dat we toch wel genoeg gedronken hadden en dat het verstandiger was om naar huis te gaan, maar ja, we moesten de vlag mee en de pub ging pas 2 uur later dicht. Dus wij weer naar de bar en weer heel lief vragen of we de vlag al mee mochten. Na een paar minuten te hebben overlegd, kregen we dan de vlag mee, dus wij helemaal blij!
De vlag hangt nu heel trots in de woonkamer bij ons! Ook hebben we een plastic opblaaspoppetje meegenomen en die staat nu ook bij ons in huis.

Al met al, St. Patrick's Day was echt een geweldige dag en het was erg leuk om dit mee te maken in Belfast.

Gister was alweer Moniek's laatste dag in Belfast en we zijn met z'n tweetjes nog even richting het centrum gelopen omdat ze nog wat murals wilde fotograferen. Het was echt heerlijk weer! Heb de hele dag zonder jas en in een t-shirt rond kunnen lopen. We hebben nog een poosje bij City hall op het trappetje in de zon gelegen en zijn na een bezoekje aan de Starbucks weer naar huis gegaan om haar koffer te pakken en naar het busstation te gaan. Erg jammer dat het zo snel is gegaan, want het was super gezellig!

Oh ja, gister keken we op Internet en wat blijkt: we staan als internationals in de krant tijdens de parade (dat mocht ook wel met al die camera's op ons gericht): http://www.belfasttelegraph.co.uk/news/local-national/gallery--st-patrick-parade-14230169.html?ino=82

Voor de rest van de foto's, die staan weer op http://picasaweb.google.co.uk/t.kruiter

• 19 Maart 2009 - 10:45

Moniek:

Ik vond het echt onwijs gezellig om bij jullie te zijn. Inderdaad jammer dat het alweer voorbij is. Het ging heel erg snel, maar we hebben genoten.
    St.Paddy's is geweldig en dit zullen we elk jaar nu gaan vieren in een Ierse pub!
    Have fun! Ik spreek je snel weer.

xxx Mo

• 19 Maart 2009 - 10:56

Marriet:

Leuk verhaal weer!Jullie beleven daar genoeg zie ik weer!Ik zal de pictures ff bekijken..

XxX

• 19 Maart 2009 - 11:00

Marriet:

hihihi wat een leuke rokjes:P

• 19 Maart 2009 - 11:47

Mams Anneke:

Wat een feest!
    en dit word een jaarlijks
    festijn volgens Moniek?

Leuke foto's hoor, kijk maar goed in allerlei kranten of jullie nog ergens in staan:KOPEN

• 20 Maart 2009 - 08:39

Bineke:

Zo te horen en te zien aan de foto's hebben jullie veel plezier gehad tijdens St.Paddy's .

groetjes vanuit Oostwold

• 20 Maart 2009 - 11:23

Eddy En Roelie:

haha ook al een filmster in de familie!!!
    Fijn verhaal om te lezen!
    lieve groet van ons